PANDANGAN PARTAI POLITIK TERHADAP MEDIA SOSIAL SEBAGAI SALAH SATU ALAT KOMUNIKASI POLITIK UNTUK MENDEKATI PEMILIH MUDA (GEN Y DAN Z): STUDI KASUS PDI-P DAN PSI

Authors

  • Nina Andriana Badan Riset dan Inovasi Nasional

DOI:

https://doi.org/10.14203/jpp.v19i1.1154

Keywords:

political communication, social media, young voters

Abstract

This study focuses on how political parties, PDI-P and PSI, view social media as a channel of political
communication to reach the voters, especially the millennials and Z generations. PDI-P become the obvious object
of the study since they won the 2019 election, while PSI sit on the bottom six in the same election. This study used
a qualitative approach, and analyzed its data in descriptive method. This study discovered that both parties have
different opinions in viewing social media as a channel of political communication. PDI-P tends to use social
media as a tool in party branding (one-way communication), while PSI apply social media further as a medium
for dialogue with the public (two-way communication). Another difference came from these parties’ views on the
consumption behavior pattern of information media from young voters (millennials and Z), which are internetbased. Such differences affect the form of political messages conveyed by each party

References

Alam, Sukma. 2021. Penggunaan Media Sosial Sebagai Alat Komunikasi Politik. 2021. Avant Garde, Vol 09, No. 1, 68-78.

Ardipandanto, Aryojati. 2018. Strategi Kampanye dan Kemenangan Ridwan Kamil Dalam Pilgub Jabar 2018. Jurnal Kajian, Menjembatani Teori dan Persoalan Masyarakat dalam Merumuskan Kebijakan, Vol 23, No, 3.

Bencsik, A., & Machova, R. 2016. Knowledge Sharing Problems from the Viewpoint of Intergeneration Management. In ICMLG2016 – 4th International Conferenceon Management, Leadership and Governance: ICMLG2016 (p.42). Academic Conferences andpublishing limited.

Harahap, Machyudin Agung dan Susri Adeni. 2020. Tren Penggunaan Media Sosial Selama Pandemi di Indonesia. Jurnal Professional FIS UNIVED, Vol. 7, No. 2.

Heryanto, Gun Gun. 2019. Panggung Komunikasi Politik: Dilema antara Idealitas dan Realitas Politik.Yogyakarta: IRCiSoD

Johansson, Elena. 2019. SosialSosial Media in Political Communication:A Subtitute for Conventional Media?. Dalam Karl Magnus Johansson & Gunnar Nygren (eds.) Close and distant: Political executive–media relations in four countries, pp. 149-174. Goteborg: Nordicom.

Putra, Yanuar Surya. 2019. Theoretical Review: Teori Perbedaan Generasi. Jurnal of Economics and Bussiness, Vol. 9, No. 2.

Stieglitz, Stefan and Linh Dang-Xuan. 2014. Social Media and Political Communication: a Social Media Analytic Framework. Social Network Analysis and Mining. Springer. DOI:10.1007/s13278-012-0079-3.

Wahid, Umaimah. 2018. Komunikasi Politik: Teori, Konsep, dan Aplikasi pada Era Media Baru. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Statistik Indonesia 2022. Badan Pusat Statistik.

Profil Internet Indonesia 2022. Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia (apjii.or.id)

Pemilu 2024, Generasi Milenial dan Z Jadi Pemilih Terbesar. https://www.suaramerdeka.com/nasional/pr-041646415/pemilu-2024-generasi-milenial-dan-z-jadi-pemilih-terbesar. Diakses pada tanggal 2 April 2022.

Pemilih di Pemilu 2024 Didominasi Milenial, Nasdem Gencarkan Edukasi Politik. https://mediaindonesia.com/politik-dan-hukum/439516/pemilih-di-pemilu-2024-didominasi-milenial-nasdem-gencarkan-edukasi-politik. Diakses pada tanggal 2 April 2022.

Jangan Remehkan Milenial, Mereka Bisa Jadi Penentu Pemilu 2024. https://nasional.sindonews.com/read/257432/12/jangan-remehkan-milenial-mereka-bisa-jadi-penentu-pemilu-2024-1607148769. Diakses pada tanggal 1 April 2022.

Riset Ungkap Lebih Dari Separuh Penduduk Indonesia Melek Media Sosial https://tekno.kompas.com/read/2021/02/24/08050027/riset-ungkap-lebih-dari-separuh-penduduk-indonesia-melek-media-sosial. Diakses pada tanggal 26 November 2021.

Wawancara dengan RB, Kader PDI-P DPC Jakarta Barat.

Wawancara dengan Sumardy, Ketua DPP PSI. pada 12 Januari 2022.

Wawancara dengan (SAS), ketua BKN DPD PDI Perjuangan DKI Jakarta. Pada 14 April 2022.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Nina Andriana. (2022). PANDANGAN PARTAI POLITIK TERHADAP MEDIA SOSIAL SEBAGAI SALAH SATU ALAT KOMUNIKASI POLITIK UNTUK MENDEKATI PEMILIH MUDA (GEN Y DAN Z): STUDI KASUS PDI-P DAN PSI. Jurnal Penelitian Politik, 19(1), 51–65. https://doi.org/10.14203/jpp.v19i1.1154