Faktor-faktor Peningkatan Usaha Perempuan Mustahik dalam Berwirausaha

Authors

  • Yeni Saptia Pusat Penelitian Ekonomi, Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.14203/JEP.21.2.2013.73-85

Keywords:

Zakah, Business Turnover, Frequency Table, Cross-Tabulation

Abstract

Zakah can gives multipler effect if the distribution of zakah is more used to productive activities. This research aims to analyze factors of influencing the addition of business turnover mustahiq by utilizing productive zakah fund as a business capital. Sample of respondents are 100 peoples who represent participants of Misykat Programme of Dompet Peduli Umat-Daarut Tauhid in Bandung, West Java. This research uses dependent variable the addition of business turnover mustahiq and independent variable such as age, education, the number of family, the experience of business, the kind of business, the value of zakah, and the frequency of zakah. The technique analyses are used The Frequency Tables and Cross-Tabulation with Chi-square Test. The results of this research show that the value and frequency to get zakah are factors that affect the addition of business turnover for mustahiq.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, IN. (2004). Statistika: Penerapan Metode Analisis Untuk Tabulasi Sempurna dan Tak-sempurna. Cetakan Kedua. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Ali, M.D.(1988). Sistem Ekonomi Islam Zakat dan Wakaf. Cetakan Pertama. Jakarta: UI Press

Bintari dan Suprihatin. (1984). Ekonomi dan Koperasi. Bandung: Ganesha Exact Fakih, Mansour. (2005). Analisis Gender dan Transformasi Sosial. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Grinjs, Mies, S. Machfud, P. Sajogyo, I. Smith dan A. Van Velzen. (1992). Gender, Marginalisasi dan Industri Pedesaan. Bandung.

Ife, J.W., 1995. Community Development: Creating Community Alternatives-vision, Analysis and Practice. Melbourne : Longman.

Jamal, Mustafa. (2004). Pengelolaan Zakat oleh Negara Untuk Memerangi Kemiskinan. Jakarta: KOPRUS.

Khatimah, Husnul.(2004). Pengaruh Zakat Produktif terhadap Peningkatan Kesejahteraan Ekonomi Para Mustahik. Tesis. Pascasarjana-UI.

Murti, NH. (2011). Pengaruh Pendayagunaan Zakat Produktif terhadap Pemberdayaan Ekonomi Ummat di Lembaga Amil Zakat. Tesis. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Perwitasari, Dyah Esthi. (2006). Karakteristik Mustahik Dalam Penggunaan Dana ZIS dan Pengaruhnya Terhadap Probabilitas Peningkatan Pendapatan Usaha (Studi Kasus Mustahik Peserta Program Pemberdayaan Ekonomi LAZ PKPU-Jakarta).Tesis. Pascasarjana-UI.

Purwakananta, M. Arifin dan N. Aflah. (2008). Southeast Asia Zakat Movement. Jakarta: FOZ, Dompet Dhuafa, Pemkot Padang.

Prijono, Onny. S dan Pranarka A.M.W. (1996). Pemberdayaan: Konsep, Kebijakan dan Implementasi. Jakarta:CSIS.

Saldanha, R and K. Ramanathan.(2007).An Overview of Gender Issues in Today’s Global Business Setting. Prosiding Lokakarya Regional:Pengembangan Kewirausahaan Perempuan dalam Usaha Mikro dan Kecil. Jakarta: Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI).

Sartika, Mila. (2008). Pengaruh Pendayagunaan Zakat Produktif terhadap Pemberdayaan Mustahiq pada LAZ Yayasan Solo Peduli Surakarta. La Riba Jurnal Ekonomi Islam. Vol.II No.1 Juli 1998.

Suharto, Pandu. (1991). Grameen Bank Sebuah Model Bank Untuk Orang Miskin di Bangladesh. Lembaga Pengembangan Perbankan Indonesia.

Susanto, Hari. (2000). Peralihan Model Pembangunan dari Pertumbuhan ke Pemberdayaan dalam Susanto, Hari dan Asep. S. Adhikerana. 2000. Pembangunan Berbasis Pemberdayaan (Kasus:Kalimantan Barat). Bogor: PT.Sarbi Murhani Lestari

Winarni, Endang Sri. (2006). Strategi Pengembangan Usaha Kecil Melalui Peningkatan Aksesibilitas Kredit Perbankan. Infokop Nomor 29 Tahun XXII, 2006.

Downloads

Published

2025-07-01

How to Cite

Yeni Saptia. (2025). Faktor-faktor Peningkatan Usaha Perempuan Mustahik dalam Berwirausaha. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan, 21(2), 73–85. https://doi.org/10.14203/JEP.21.2.2013.73-85