Pola Perilaku Personal Information Management Mahasiswa dalam Menggunakan Mendeley Reference Manager
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
Students always deal with a variety of information to support their lecture activities, which often makes them trapped in a situation known as "information overload". In order to cope with this situation, students need to manage their personal information effectively and efficiently, especially in digital format. The management of this digitally formatted information can make it easily accessible when it is needed. The purpose of this study was to explore the behavior patterns of Nursing Students at Diponegoro University in managing their personal information, such as reference sources, to support their lecture activities using the Personal Information Management tool, namely Mendeley Reference Manager. This study uses a qualitative research method with a phenomenological approach. The research informants were 13 students who were selected through a purposive sampling. This research data was collected through a semi-structured interview and analyzed with thematic analysis. The findings showed that the behavior of Nursing Students at Diponegoro University in using the Mendeley Reference Manager for managing their personal information consists of four themes: identification of use, strategy for information needs activities, reference management activities, and student Personal Information Management evaluation. It can be concluded that the informants use Mendeley Reference Manager to manage their references with different methods and purposes according to their needs and abilities.
ABSTRAK
Mahasiswa selalu berurusan dengan berbagai informasi untuk menunjang kegiatan perkuliahan yang seringkali membuat mahasiswa terjebak dalam situasi yang dikenal dengan istilah “information overload” atau keberlimpahan informasi. Untuk mengatasi situasi ini, mahasiswa perlu mengelola informasi pribadinya secara efektif dan efisien, khususnya informasi dalam format digital agar mudah ditemukan kembali ketika dibutuhkan. Tujuan penelitian ini untuk mengeksplorasi pola perilaku mahasiswa Ilmu Keperawatan Universitas Diponegoro dalam mengelola informasi pribadi, seperti sumber referensi, untuk mendukung kegiatan perkuliahan dengan menggunakan bantuan alat Personal Information Management yaitu Mendeley Reference Manager. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan pendekatan fenomenologi. Informan penelitian sebanyak 13 mahasiswa yang dipilih melalui teknik purposive sampling. Data penelitian dikumpulkan menggunakan teknik wawancara semi terstruktur dengan metode analisis data menggunakan analisis tematik. Hasil temuan menunjukkan bahwa perilaku mahasiswa Ilmu Keperawatan Universitas Diponegoro dalam menggunakan Mendeley Reference Manager untuk mengelola informasi pribadi terdiri dari empat tema yaitu: identifikasi penggunaan, strategi penentuan kebutuhan informasi, kegiatan manajemen referensi, dan evaluasi Personal Information Management mahasiswa. Kesimpulan penelitian adalah informan menggunakan Mendeley Reference Manager untuk mengelola referensi dengan metode dan tujuan yang berbeda-beda sesuai dengan kebutuhan dan kemampuan yang mereka miliki.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.