SERPENT SCULPTURE ON TELAGA BATU INSCRIPTION: AN INTERPRETATION BASED ON PEIRCE'S SEMIOTIC APPROACH FIGUR ULAR PADA PRASASTI TELAGA BATU: UPAYA PEMAKNAAN BERDASARKAN PENDEKATAN SEMIOTIKA PEIRCE
Main Article Content
Abstract
Abstract
Sriwijaya is a kingdom that developed between the 7th and 11th centuries AD. The inscriptions become archaeological remains as well as written sources that can reconstruct Sriwijaya's cultural history. The Telaga Batu inscription as one of Sriwijaya inscriptions is different from other inscriptions because it has the only ornament in living creature shape and it is the longest inscription among the others. The ornaments found on the Telaga Batu Inscription are in the form of a seven-headed snake. This study attempts to answer the meaning of the seven-headed snake figure with Peirce's triadic semiotic method. In answering these questions, a series of stages of archaeological research are used, including data collection, data analysis and interpretation. The snake figure in the Telaga Batu inscription can eventually be interpreted as a manifestation of the Datu's protector and the form of the Datu as a Buddha.
Abstrak
Sriwijaya adalah kerajaan yang berkembang antara abad ke-7 sampai dengan 11 M. Prasasti menjadi tinggalan arkeologis sekaligus sumber tertulis yang dapat merekonstruksikan sejarah kebudayaan Sriwijaya. Prasasti Telaga Batu menjadi berbeda dengan prasasti lainnya, karena satu-satunya yang memiliki ornamen berbentuk mahluk hidup dan isinya yang paling panjang di antara yang lain. Ornamen yang terdapat pada Prasasti Telaga Batu adalah berbentuk ular berkepala tujuh. Kajian ini berusaha untuk menjawab makna figur ular berkepala tujuh tersebut dengan metode semiotika triadik Peirce. Makna tersebut dapat merekontruksi konsep dibalik pembuatan figur ular berkepala tujuh beserta alasan mengapa perlu dibuat figur tersebut digambarkan pada Prasasti Telaga Batu. Dalam menjawab pertanyaan tersebut digunakan rangkaian tahapan penelitian arkeologi, meliputi pengumpulan data, analisis data dan interpretasi. Figur ular pada Prasasti Telaga Batu pada akhirnya dapat dimaknai sebagai perwujudan pelindung Datu dan juga wujud sang Datu sebagai Buddha.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Bloss, Lowell W. (1973). “The Buddha and the NÄga: A Study in Buddhist Folk Religiosityâ€, History of Religions, 13 (1), pp. 36-53.
Boechari. (2012). “Epigrafi dan Sejarah Kuno. Dalam Boechariâ€, Melacak Sejarah Kuno Indonesia lewat Prasasti. Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia.
Boechari. (2012b). “New Investigations on the Kedukan Bukit Inscriptionâ€. Dalam Boechari, Melacak Sejarah Kuno Indonesia lewat Prasasti, Jakarta: Kepustakaan Populer Gramedia.
Boulay, R.A. (1999). Flying Serpents and Dragons: The Story of Man’s Reptilian Past. California: The Book Tree.
Coedes, George. (2014). “Kerajaan Sriwijayaâ€. In Damais, Louis-Charles et al. Kedatuan Sriwijaya. Jakarta: Komunitas Bambu.
Coedes, George. (2014b). “Prasasti berbahasa Melayu Kerajaan Srivijayaâ€. In Coedes, G. et al. Kedatuan Sriwijaya. Jakarta: Komunitas Bambu
Charras, Murriel. (2016). “Feeding an Ancient Harbour-City: Sago and Rice in the Palembang Hinterlandâ€, Bulletin de l'École française d'Extrême-Orient, (102), pp. 97-124.
De Casparis, J.G. (1956). Selected Inscriptions from the 7th to the 9th Century A.D. Bandung: Masa Baru.
De Casparis, J.G. (1975). Indonesian Palaeography: A History of Writing in Indonesia from the Beginnings to C.A.D. 1500. Leiden: EJ Brill.
Dowson, John. (2004). A Classical Dictionary of Hindu Mythology and Religion Geography, History and Literature. New Delhi: Asian Educational Services.
Fergusson, J.J. Burgess (2013). The Cave Temples of India. Cambridge: Cambridge University Press.
Gail, Adalbert J. .(2017). “Notes on Khmer Iconographyâ€, Arts Asiatiques, (72), pp. 145-152.
Gupta, Karunakana .(1939). “The NÄgas And The Naga Cult in Ancient Indian Historyâ€, Proceedings of the Indian History Congress, (3), pp. 214-229.
Halkias, G.T. (2013). “The Enlightened Sovereign: Buddhism and Kingship in India dan Tibetâ€. In Emmanuel, S.M., A Companion to Buddhist Philospohy. Oxford: John Willey and Sons Publishers.
Hall, Kenneth R .(1985). “Trade and Statecraft in Early ÅšrÄ«vijayaâ€. In Hall, Kenneth R, Maritime Trade and State Development in Early Southeast Asia. Honololu: University of Hawai'i Press.
Hartel, Herbet .(1976). “Aspects of Early NÄga Cult in Indiaâ€, Journal of the Royal Society of Arts, (124)5243, pp. 663- 683.
Hoed, Benny .(2003). Semiotik dan Dinamika Sosial Budaya. Laporan Penelitian. Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia.
Kartakusuma, Richadiana. (1993). “Dapunta Hiyam Sri Jayanasa: Kajian Atas Makna Dari Prasasti Telaga Batuâ€. Amerta (13), pp. 17-32.
Krishna, N. (2010). Sacred Animals of India. New Delhi: Penguin Books India
Kulke, Hermann. (1993). “"KadÄtuan ÅšrÄ«vijaya"-Empire or Kraton of ÅšrÄ«vijaya? A Reassessment of the Epigraphicalâ€, Bulletin de l'École française d'Extrême-Orient, (80) 1 (1993), pp. 159-180.
Lantowa, Jafar et al. (2017). Semiotika: Teori, Metode dan Penerapannya dalam Penelitian Sastra. Jakarta: Deepublish
Munandar, A. Aris. (1999). Pelebahan Upaya Pemberian Makna pada Puri-puri Bali Abad ke-14-19. Dissertation. Depok: Fakultas Ilmu Pengetahuan Budaya Universitas Indonesia.
Munandar, A. Aris. (2002). “Krtanegaraâ€. Dalam Chritomy, Tommy et al. Indonesia: Tanda yang Retak. Jakarta: Wedatama Widyasastra.
Munandar, A. Aris. (2012). Proxemic Relief candi-candi Abad ke-8-10 M. Jakarta: Wedatama Widyasastra.
Munandar, A. Aris. (2017). “Jejak Masa Silam: Pesan-pesan Prasasti Sriwijayaâ€. In Munandar, A. Aris. Kaladesa: Awal Sejarah Nusantara. Jakarta: Wedatama Widyasastra
Munandar, A. Aris. (2019). “Bentuk-Bentuk Prasasti Batu: Upaya Pemaknaanâ€. In Munandar, A. Aris. Kalpalata: Data dan Interpretasi Arkeologi. Jakarta: Wedatama Widyasastra.
Marcus, Margaret F. (1965). “Buddha Sheltered by Mucalindaâ€, The Bulletin of the Cleveland Museum of Art, (52) 7, pp. 185- 193.
Mabbett, I.W. (1969). “DevarÄjaâ€. Journal of Southeast Asian History, (10) 2, pp. 202-223.
Middleton, John. (2015). World Monarchies and Dynasties. London: Routledge
Poesponegoro, Marwati, N. Notosusanto. (2010). Sejarah Nasional Indonesia: Zaman Kuno. Jakarta: Balai Pustaka.
Oldham, Charles F. (2020). The Sun and The Serpenti: A Contribution to the History of Serpent-Worship. New York: Pickle Partners Publishers
Santun, D.I. Muhammad. (2013). “Simbol Kejayaan Ibukota Sriwijaya dalam Tiga Prasasti Sriwijaya di Palembangâ€, Mozaik (13), pp. 136-148.
Sharer, W. Ashmore. (2003). Archaeology :Discovering Our Past. New York: McGraw-Hill Publisher.
Utomo, B. Budi et al. (2009). Treasures of Sumatra. Jakarta: Direktorat Jenderal Kebudayaan.
Viswanatha, S.V. (2013). Racial Synthesis in Hindu Culture. London: Routledge
Wales, H.G Quaritch. (1978). “The Extent of Srivijaya's Influence Abroadâ€, Journal of the Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, (51) 1, pp. 4-11.
Wessing, Robert. (2006). “Symbolic Animals in the Land between the Waters: Markers of Place and Transitionâ€, Asian Folklore Studies, (65) 2, pp. 205-239.
Yenrizal.(2018). “Makna Lingkungan Hidup di Masa Sriwijaya: Analisis Isi pada Prasasti Talang Tuwoâ€, ASPIKOM, (3) 5, 2018, pp. 833-845.
Zimmer, H.R. (2018). Myth and Symbol of Indian Art and Civilization. New Jersey: Princeton University Press.