SAPATHA DALAM RELASI KUASA DAN PENDISIPLINAN PADA MASYARAKAT BALI KUNO ABAD IX-XIV MASEHI

Authors

  • I Wayan Ardika Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Udayana, Bali
  • I Ketut Setiawan Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Udayana, Bali
  • IGN Tara Wiguna Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Udayana, Bali
  • I Wayan Srijaya Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Udayana, Bali

Keywords:

Sapatha, Relation to Power, Discipline, Ancient Bali

Abstract

Abstract

Inscription is a written record which contains regulation or law and should be obeyed by officers or functionaries and community in general. Sapatha or curse was normally written at the end of the inscription which states the punishment for those who objected the regulations or laws. People punished morally if they objected the regulations or law include seven times to be reincarnated and surfering in all their lives. Sapatha or curse was seen as a discourse in relation of power and knowledge of the kings who reigned in the Old Balinese period. This article explores the sapatha or curse in Old Balinese inscriptions dated from the IX up to XIV century. The aim of this article is to describe the relationship of power and knowledge, as well as discipline and punishment in ancient Bali. Data was gained through documentary studies and interpreted hermeneutically. Theories of ideology, knowledge and power, as well as discipline and punishment will be applied in this article.

References

Althuser, Louis. 2008. Tentang Ideologi: Marxisme Strukturalis, Psikoanalisis, Cultural Studies. Yogyakarta:Jalasutra.

Ardika, I Wayan. 2013. ‘Relasi Kuasa dan Penerapan Hukum Hindu pada Masa Bali Kuno’. Makalah ini disampaikan pada Seminar Nasional Sekolah Tinggi Agama Hindu Negeri Gde Pudja, Mataram, tanggal 13-15 September 2013.

Ardika, I Wayan dan N.L.Sutjiati Beratha. 1996. Perajin pada Masa Bali Kuno. Laporan Penelitian. Denpasar: Fakultas Sastra Universitas Udayana.

Ardika, I Wayan dan I Ketut Setiawan, 2012. ‘Bali antara Abad VIII-XIV: Upaya Rekonstruksi Sejarah Bali Kuno Berdasarkan Tinggalan Arkeologi’. Laporan Penelitian. Denpasar: Universitas Udayana.

Atmadja. 2016. Manusia sebagai Mahluk Multidimensional dalam Perspektif Komunikasi Lintas Budaya. Dalam Ardika. (ed). 2016. Harmoni Sosial Lintas Budaya. hal. 29-46. Denpasar: Udayana University Press.

Barker, Chris. 2003. Kamus Kajian Budaya. Yogyakarta: PT Kanisius.

Bosch, F.D.K. ‘De oorkonde van Kembang Aroem’. OV, Bijlage B: 41-45.

Brandes, J.L.A. 1913. Oud-Javaansche Oorkonden, 128-134.

Callenfels, van Stein. 1926. Epigraphia Balica I, VBG, Deel LVI.6, Koleff & Co.

Casparis, J.G.de. 1956. Prasasti Indonesia II. Bandung: Masa Baru.

Foucault, M. 2002. Power/Knowledge. Wacana Kuasa/Pengetahuan. Jogyakarta: Bentang Budaya.

Foucault. M. 1977. Translator. Alan Sheridan. Discipline and Punish. Diunduh 25 Januari 2017

Goris, R. 1954. Prasasti Bali I & II. Bandung: Masa Baru.

Hoed, Benny, H. 2008. Semiotika dan Dinamika Sosial Budaya. Depok: Fakultas Ilmu Budaya. Universitas Indonesia.

Kartodirdjo, Sartono dkk. 1972. Sejarah Nasional Indonesia II. Jakarta: Balai Pustaka.

Lubis, Akhyar Yusuf. 2014. Teori dan Metodologi Ilmu Pengetahuan Sosial Budaya Kontemporer. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Lubis, Akhyar Yusuf. 2015. Pemikiran Kritis Kontemporer. Dari Teori Kritis, Culture Studies, Feminisme, Postkolonial hingga Multikulturalisme. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Santosa, Ida Bagus. 1965. Prasasti-prasasti Raja Anak Wungsu di Bali. Skripsi. Fakultas Sastra Universitas Udayana.

Schrieke, B.J.O. 1919. Uit de Geschiedenisvan het Adatgrondenrecht, TBG. LIX: 122-190.

Schrieke, B.J.O. 1975. Sedikit Uraian Tentang Pranata Perdikan. Jakarta: Bhratara.

Setiawan, I Ketut dan I Wayan Ardika. 2013. ‘Transliterasi dan Terjemahan Prasasti-Prasasti Bali Kuno Abad XII-XIV: Upaya Menggali Nilai-Nilai Kearifan Lokal untuk Memperkuat Jati Diri’. Laporan Penelitian. Denpasar: Universitas Udayana.

Suhadi, Machi, 1979. Himpunan Prasasti Bali. Koleksi R. Goris dan Ktut Ginarsa. Jakarta. Takwin, Bagus. 2003. Akar-akar Ideologi. Yogyakarta: Jalasutra.

Thompson, John B. 2007. Analisis Ideologi, Kritik Wacana Ideologi-Ideologi Dunia Penerjemah. Haqqul Yaqin. Yogyakarta: IRCiSoD.

Vollenhoven, C. van 1931. Het Adatrecht van Nederlandsh Indie, Tweede deel, Leiden: Boekhandel en Drukkerij Voorheen E,J. Brill.

Wiguna, Tara IGN. 1981. Prasasti Bedulu suatu Kajian Epigrafis. Skripsi. Jakarta: Universitas Indonesia.

Zoetmulder, P.J. S.O Robson 1982. Old Javanese-English Dictionary I & II. ‘S-Gravenhage- Martinus Nijhoff: KITLV.

Downloads

Published

2024-03-23

How to Cite

Ardika, I. W., Setiawan, I. K., Wiguna, I. T., & Srijaya, I. W. (2024). SAPATHA DALAM RELASI KUASA DAN PENDISIPLINAN PADA MASYARAKAT BALI KUNO ABAD IX-XIV MASEHI. Berkala Arkeologi, 38(1), 1–16. Retrieved from https://ejournal.brin.go.id/berkalaarkeologi/article/view/4270

Issue

Section

Articles