Candi Panataran: Candi Kerajaan Masa Majapahit

Main Article Content

Hariani Santiko

Abstract

Panataran Temple was a state temple of the Majapahit Kingdom, which was built on a piece of land that had the potency to be sacred because there was an inscription, the Palah inscription, from the Kadiri period. The inscription is about devotion to Bhatara ri Palah. Based on a date found within the temple complex, it is assumed that at least the Panataran Temple was functioned since the reigning periods of King Jayanagara until Queen Suhita. During the Majapahit period, the Panataran Temple was a temple dedicated to Paramasiwa, who was known by various names, the highest tattwa in Siwasiddhanta religion. In fact, there is a possibility that a Kadewaguruan (centre of religious teachings) was built around the temple complex, but the exact location is yet to be found. The Panataran Temple was the “spiritual centre” of the Majapahit Kingdom.


Candi Panataran adalah candi kerajaan (State Temple) Kerajaan Majapahit, didirikan di sebuah tanah yang berpotensi sakral karena di tempat itu terdapat prasasti Palah dari jaman Kadiri, berisi tentang pemujaan Bhatara ri Palah. Berdasarkan angka tahun yang ditemukan di kompleks candi, setidaknya Candi Panataran dipakai sejak pemerintahan Raja Jayanagara hingga Ratu Suhita. Pada jaman Majapahit, Candi Panataran adalah candi untuk memuja Paramasiwa yang disebut dengan berbagai nama, tattwa tertinggi dalam agama Siwasiddhanta. Bahkan ada kemungkinan sebuah Kadewaguruan (tempat pendidikan agama) dibangun di sekitar kompleks candi, tetapi dimana kepastian letaknya, belum jelas. Candi Panataran adalah “pusat spiritual” kerajaan Majapahit.

Article Details

How to Cite
Santiko, H. (2023). Candi Panataran: Candi Kerajaan Masa Majapahit. KALPATARU, 21(1), 20–29. Retrieved from https://ejournal.brin.go.id/kalpataru/article/view/2583
Section
Articles

References

Adiwimarta, Sri Sukesi. 1993. Unsur-unsur Ajaran dalam Kakawin Parthayajña. Disertasi, Program Pascasarjana-Fakultas Sastra UI. Depok.

Devi, Sudarshana. 1957. Wrhaspati-tattva: An Old-Javanese Philosophical Text. New Delhi: International Academy of Indian Culture.

Kinney, Anne R., Marijke Klokke, Lydia Kieven. 2003. Worshipping Siva and Buddha: The Temple Art of East Java. Honolulu: University of Hawaii Press.

Noorduyn, J. 1982. “Bhujanga Manik’s Journey through Java: Topographical Data from an Old-Sundanese Source”, BKI 138 (4):413-442.

Pigeaud, Th. 1924. De Tantu Panggelaran: Een Oud-Javaansche Prozageschrift Uit gegeven, vertaald, en toegelicht. Disertasi. 's Gravenhage.

---------. 1960-1963, Java in the Fourteenth Century: A Study in Cultural History, The Nagarakrtagama by Rakawi Prapanca of Majapahit, 1965 A.D., 5 vols. The Hague: M. Nijhoff.

Raffles,Th. Stamford. 1817. The History of Java, 2 vols. London: Black, Padburry & Allen.

Robson, Stuart O. 1979. “Notes on the Kidung Literature”, BKI 135(1):300-321.

Santoso, Suwito. 1980. Ramayana Kakawin, 3 vols. Singapore and New Delhi: Institute of Southeast Asia Studies and International Academy of Indian Culture.

Santiko, Hariani. 1986. “Mandala (Kadewaguruan) pada Masa Majapahit”, PIA IV:149-170.

----------. 1995. Seni Bangunan Sakral Masa Hindu-Buddha di Indonesia (Abad VII-XVMasehi): Analisis Arsitektur dan Makna Simbolik. Pidato Pengukuhan sebagai Guru Besar Madya UI. Depok.

----------. 2007. “Pantheisme pada Masa Majapahit”, Pantheisme – Manunggaling Kawula lan Gusti dalam Naskah Nusantara. Jakarta: Perpustakaan Nasional RI:18-30.

Suleiman, Satyawati. 1981. Batur Pendopo Panataran. Jakarta: Proyek Penelitian Purbakala.

Soepomo, S. 1977. Arjunawijaya: A Kakawin of Mpu Tantular, 2 vols. Hague: M.Nijhoff.

Swellengrebel, J.L. 1936. Korawasrama: Een Oud-Javaansch Prozagedicht, Uitgegeven, Vertaald, en Toegelicht. Disertasi. Santpoort: N.V. Uitgeverij vh CA Mees.

Wahyudi, Deny Yudo. 2005. Rekonstruksi Keagamaan candi Panataran Pada Masa Majapahit”, Tesis Magister Program Pascasarjana Arkeologi FIB-UI. Depok.