KAJIAN IKONOGRAFI DAN IKONOLOGI TERHADAP TIGA IKON GAJAH DI DALAM GEREJA SAINT PIERRE AULNAY PRANCIS PADA ABAD KE-12

Main Article Content

Panji Syofiadisna

Abstract

Saint Pierre Aulnay Church is a Romanic-style church (Romanesque) that was built in the 12th century and is located in the Aquitaine Region, France. In this church, there are three elephant icons in the capital columns section. At the top of the icon, there is also an inscription in Roman that reads "HI SVNT ELEPHANTES" which means "this is an elephant-elephant". This unique sentence and elephant icon is not found in other Romanic-style churches in France. Elephants are not native to Europe, but elephant icons are produced in European (French) churches. During Medieval, some churches were found to have icons of animals or mythological creatures that were placed in several parts of the church. The icons of the animals are connected with the character of Jesus and are called bestiaries. The problem that will be answered in this research is what is the meaning contained in the elephant icon with the words "HI SVNT ELEPHANTES". The review in this study is the history of iconography and emphasizes the themes, concepts, styles, and meanings of icons. The theory used to analyze the problem put forward is the iconography and iconology of Erwin Panofsky. The results of this interpretation will be compared with the meaning of elephants in the archipelago at the same time.


Gereja Saint Pierre Aulnay adalah gereja bergaya Romanik (Romanesque) yang dibangun pada abad ke-12 dan terletak di Region Aquitaine, Prancis. Di dalam gereja ini terdapat tiga ikon gajah pada bagian capital columns. Pada bagian atas ikon terdapat pula inskripsi dalam bahasa Romawi yang bertuliskan “HI SVNT ELEPHANTES” yang artinya “ini adalah gajah-gajah”. Uniknya kalimat dan ikon gajah ini tidak ditemukan pada gereja bergaya Romanik lain di Prancis. Gajah bukan hewan asli Eropa namun ikon gajah diproduksi di gereja Eropa (Prancis). Pada masa Medieval memang didapati sejumlah gereja memiliki ikon-ikon hewan atau makhluk mitologi yang ditempatkan pada beberapa bagian gereja. Ikon dari hewan-hewan itu terhubung dengan karakter Yesus dan dinamakan bestiary. Masalah yang akan dijawab pada penelitian ini yaitu apa makna yang terkandung pada ikon gajah dengan tulisan “HI SVNT ELEPHANTES”. Tinjauan dalam penelitian ini bersifat sejarah ikonografi dan ditekankan pada tema, konsep, gaya, serta makna dari ikon. Teori yang dipakai untuk menganalisis masalah yang dikemukakan adalah ikonografi dan ikonologi dari Erwin Panofsky. Hasil dari pemaknaan ini akan dibandingkan dengan makna gajah di nusantara pada masa yang sama.

Article Details

How to Cite
Syofiadisna, P. (2023). KAJIAN IKONOGRAFI DAN IKONOLOGI TERHADAP TIGA IKON GAJAH DI DALAM GEREJA SAINT PIERRE AULNAY PRANCIS PADA ABAD KE-12. KALPATARU, 29(1), 51–64. Retrieved from https://ejournal.brin.go.id/kalpataru/article/view/2691
Section
Articles

References

Fletcher, Banister. 1921. A History of Architec. London: HighHolborn.

Gaignebet, Claude, and Jean-Dominique Lajoux. 1985. Art Profane et Religion Populaire Au Moyen Age. Paris: Presses Universitaires de France.

Guigon, Juliette. 2004. Le Bestiaire De La Sculpture Romane. Ecole Nationale Veterinaire d’Alfort.

Harris, Cyril. 2006. Dictionnary of Architecture and Construction. New York: The McGraw-Hill Company.

Heuken, Adolf. 1994. Ensiklopedi Gereja. Jakarta: Yayasan Cipta Loka Caraka.

Kramrisch, Stella. 1976. The Hindu Temple I. New Delhi: Motilal Banarsidass.

Lassay, Louis Charbonneau. 2006. Les Bestiaires Du Christ. Paris: Albin Michele.

Lasteyrie, Robert De. 1887. Etude Archeologie Sur L’Eglise Saint Pierre D’Aulnay. Paris: A Levy.

Lethaby. W. 1892. Architecture, Mysticism and Myth. London: Percival & Co.

Matsuo, K. 2012. “Pratiques de l’écrit et Gestion Patrimoniale Monastique Aux XIe et XIIe Siècles, d’après Le Cartulaire de l’abbaye de Saint-Cyprien de Poitiers.” Université Michel de Montaigne Bordeaux 3.

Maulana, Ratnaesih. 1997. Ikonografi Hindu. Jakarta: Fakultas Sastra UI.

McCann, Dom Justin. 1939. Saint Benedict. London: Sheed and Ward.

Panofsky, Erwin. 1955. The Meaning in the Visual Arts. New York: Doubleday & Company.

Porter, K. 1918. “The Rise Romanesque Sculpture.” Jurnal Archaeologial Institute of America 2 (29): 399–427. https://archive.org/details/jstor-4576614.

Rendell, Alan Wood. 1928. Physiologus Trans. London: John & Edward Bumpus, LTD.

Schimmel, Annemarie. 1993. THE MYSTERY OF NUMBERS. Oxford: Oxford University Press.

Sudjadly, Bambang Broto. 1986. Sejarah Dogma Kristen. Yogyakarta: Taman Pustaka Kristen.

Tcherikover, Annat. 1997. High Romanesque Sculpture in Duchy of Aquitaine, c 1090-1140. Oxford: Clarendon Press.

Viollet le Duc, E.E. 1875. Dictionnaire Raisonne de L’architecture. Paris: Morel.

Internet

https://katakombe.org/para-kudus/juni/theobaldus-dari-provins.html.

http://al.deliquet.free.fr/TXT_AUL.