FOREIGN FIGURES IN THE PAINTINGS OF I KETUT GEDE SINGARAJA

Main Article Content

Purwita Dewa Gede

Abstract




I Ketut Gede Singaraja always portrays figures adopted from the depiction of wayang pattern. It is similar to Wayang Kamasan but more expressive. Aside of painting the local figures, he also painted foreign figures  such as Javanese-Muslims, Chinese people,  and Europeans. They were narrated as the cultural actors in the life of Singaraja City at the end of the 19th Century. This paper compares those figures, especially their attributes and faces thorugh iconographic studies. The result shows some cultural diversity through figures painted by I Ketut Gede Singaraja. The diversity is a plurality that occurred as a result of cultural unification from the previous period, namely the spice route period. The purpose of this paper is to identify the ethnic foreign figures described by I Ketut Gede Singaraja in his paintings as part of the multicultural life in Singaraja city at the end of the 19th century.


I Ketut Gede Singaraja selalu melukiskan figur dengan mengadopsi pola penggambaran wayang yang menyerupai penggambaran wayang Kamasan, akan tetapi lebih ekspresif. Hal yang menarik adalah penggambaran beberapa figur orang asing dalam dua karya lukisan I Ketut Gede Singaraja, yakni figur Muslim-Jawa, figur Tionghoa, figur Eropa dan tentu saja figur lokal yang digambarkan dalam narasi sebagai pelaku budaya di dalam kehidupan Kota Singaraja di akhir abad ke-19. Dalam tulisan ini, dilakukan perbandingan figur, terutama karakter atribut dan wajah melalui studi ikonografi. Hasilnya menunjukan keberagaman budaya melalui figur yang dilukiskan oleh I Ketut Gede Singaraja. Keberagaman tersebut merupakan pluralitas yang terjadi akibat penyatuan budaya pada masa sebelumnya, yaitu pada masa jalur rempah. Tujuannya adalah untuk mengetahui figur-figur asing dari etnis mana saja yang digambarkan oleh I Ketut Gede Singaraja sebagai bagian dari kehidupan multikultur di kota Singaraja.




Article Details

How to Cite
Gede, P. D. (2023). FOREIGN FIGURES IN THE PAINTINGS OF I KETUT GEDE SINGARAJA. KALPATARU, 30(1), 87–98. Retrieved from https://ejournal.brin.go.id/kalpataru/article/view/2703
Section
Articles

References

Brata, I. B. 2014. Bajra Sandhi: Monumen Perjuangan Rakyat Bali Sumbangan Terhadap Tegaknya Kedaulatan Negara Kesatuan Republik Indonesia. Jurnal Santiaji Pendidikan, 4(2): 118–126.

Chaya, I. N. 2013. Mebarung Seni Pertunjukan di Daerah Bali Utara. Surakarta: ISI Press.

Cooper, T. 2003. Two Paintings Attributable to I Ketut Gédé, 19th Century Master Painter of North Bali. Archipel, 65(1): 145–161. https://doi.org/10.3406/arch.2003.3850

Deleuze, G. 2017. Francis Bacon The Logic of Sensation. Continuum.

Fitryona, N. 2016. Kajian Ikonografi dan Ikonologi Lukisan A. Arifin Malin Deman II. Invensi, 1.

Hinzler, H. I. R. 1986a. Catalogue of Balinese Manuscript In The Library Ff The University Of Leiden and Other Collection In The Netherlands Part II. Leiden University Press.

Hinzler, H. I. R. 1986b. Catalogue of Balinese Manuscript In The Library Of The University Of Leiden And Other Collection In The Netherlands Part I. Leiden University Press

Keling, G. 2016. Tipologi Bangunan Kolonial Belanda di Singaraja. Forum Arkeologi, 29(2):65. https://doi.org/10.24832/fa.v29i2.185

Moleong, L. J. 2009. Metodologi Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.

Panofsky, E. 1967. Meaning In The Visual Arts. The University of Chicago Press.

Panofsky, E. 1972. Studies in Iconology: Humanistic Themes In the Art of the Renaissance. Westview Press.

Purwita, D. G. 2020. Membaca Eksperimentasi Dalam Lukisan I Ketut Gede Singaraja. Jurnal Nawala Visual, 2(1): 20–24. https://doi.org/10.35886/nawalavisual.v2i1.66

Riyanto, S., Sukewijaya, I. M., & Yusiana, L. S. 2016. Studi Potensi Lansekap Sejarah untuk Pengembangan Wisata Sejarah di Kota Singaraja. Jurnal Arsitektur Lansekap, 2(1):32.

https://doi.org/10.24843/jal.2016.v02.i01.p04

Sastrodiwiryo, S. 2011. I Gusti Anglurah Panji Sakti Raja Buleleng 1599-1680. Denpasar: Pustaka Bali Post.

Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Cv. Alfabeta.

Susanti. 2015. Potensi Masjid Nur Singaraja Bali Sebagai Sumber Belajar Sejarah Kebudayaan di SMA. Widya Winayata Jurnal Pendidikan Sejarah, 3(3): 0–13.

Suwitha, I. P. G. 2017. Teluk Benoa dan Laut Serangan sebagai “Laut Peradaban” di Bali. Jurnal Kajian Bali (Journal of Bali Studies), 7(2):153. https://doi.org/10.24843/jkb.2017.v07.i02.p09

Widiarya, G. 2013. Pura Negara Gambur Anglayang di Desa Pakraman Kubutambahan, Buleleng, Bali (Sejarah, Struktur, dan Potensinya Sebagai Media Pendidikan Multikultural bagi Masyarakat Sekitarnya). Widya Winayata Jurnal Pendidikan Sejarah, 1(1): i–xi.